HTML

Mira Oriental Art

Dobos Krisztina Mirjam (Mira) blogja. Hastánc - orientális tánc. Életmód. Művészet. Kultúra. Idézetek.

Keleti ritmusok

2010.07.13. 01:35 :: mira.dk

RITMUSOK  (alap-keleti):

D – dum (mély hang, amit a derbuka közepén ütnek meg – a fő hangsúly)
T – tek (magas hang, amit a derbuka szélén ütnek meg - mellékhangsúly)
K – ke (magas hang, amit a derbuka szélén ütnek meg - díszítés)

MAKSOOM 4/4
Dum-Tek-Tek-Dum-Tek
1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
D T - T D - T -
Alapritmus minden klasszikus közel-keleti zenében és a dobszólókban.

BELEDI 4/4
Dum-Dum-Tek-Dum-Tek
1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
D-D  T-D T 
Alapritmus, a beledi („helyi, népi”) alapritmusa, klasszikus számokban eltérő zenei témák közötti átkötés, „tapsoltatás”.

SAIDI 4/4
Dum-Tek-Dum-Dum-Tek
1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
D T k t D D t k T
D T t k D D t k T t k
Gyors alapritmus, a saidi (felső-egyiptomi – dél – botos férfitánc (tahtib) és botos női folk tánc) alapritmusa, a ghawazee tánc alapritmusa, vidám jellege miatt a legtöbb pop szám alapritmusa is ez.

CIFTETELLI vagy WAHDA KABIRA 8/4
Dum-ke-Tek-ke-Tek-Dum-Dum-Tek
1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS 5 ÉS 6 ÉS 7 ÉS 8
D T T D D T
Eredetileg gyors, táncos, török-görög ritmus, és egyben egy török folk lépéseket tartalmazó tánc. Az arab zenében lassú tempóban játsszák, a taqsim (hangszeres improvizáció) alatt. Maga a ritmus is alkalmas a főhangsúlyok közötti szünetek improvizatív kitöltésére, dobon és ujjcintányéron egyaránt.

MALFOOF 2/4
Dum-Tek-Tek
1 ÉS 2 ÉS
D k T - k T
Gyors ritmus, általában a finálékban használják.

AYOUB 2/4
Dum-ke-Dum-Tek
1 ÉS 2 ÉS
D - k D T
Gyakori közel-keleti ritmus. Egyiptomban lassabb – és gyorsuló – változata a Zaar transz tánc alapritmusa (más országokban inkább 6/4-es ritmust használnak a transz táncokhoz). Gyors változata megtalálható a hastánc zenékben is (inkább klasszikus arab zenében).

FELLAHI 2/4
Dum-ke-ke-Dum-ke
1 ÉS 2 ÉS
D k - k D k
Nagyon gyorsan játszott ritmus, főleg a felső-egyiptomi folk táncoknál gyakori. (fellah – „paraszt”, vidéki ember)

KHALIGI 2/4
Dum-ke-Dum-ke-Te-ke
1 ÉS 2 ÉS
D k D - k T k
Az Arab-öböl környéki khaligi tánc alapritmusa, melyet nők egymással táncolnak bő kaftánokban (főleg kéz-, váll- és hajmozdulatok)

KARATCHI 2/4
Te-ke-Tek-Dum
1 ÉS 2 ÉS
T k T D
Az Ayoub fordítottja, szinte egyedülálló, hogy tak-kal kezdődik, ennek ellenére elég elterjedt az egyiptomi és észak-afrikai zenében.

ZAFFA 4/4 (8/4)
1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
D t k t t D t t -
Az egyiptomi esküvőkön használt speciális ritmus, melyre a hastáncos felvezeti az ifjú párt, tehát ünnepélyes, menetelős jellegű. (de nem a shamadan tánc ritmusa)

KARSHILAMA 9/8
1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS 5 ÉS
D T D T T t -
A török karshilama tánc ritmusa. A karshilama szó szerint azt jelenti: szemtől szembe, ami a tánc eredetére utal, amikor egymással szemben párban táncolták.

 

Forrás: Keönch Laci, Amira

 

komment

süti beállítások módosítása