HTML

Mira Oriental Art

Dobos Krisztina Mirjam (Mira) blogja. Hastánc - orientális tánc. Életmód. Művészet. Kultúra. Idézetek.

Egyiptom

2010.07.23. 03:07 :: mira.dk

EGYIPTOM:

 

 

ISTENEK:

Amon             A nyolc ősi isten egyike, Amon-Re ként az istenek királya.

Amszet           Egyike a négy Hórusz-gyermeknek.

Anat                A háború istennője, Re lánya.

Anubisz          A temetők, a halottak istene. (sakál fej)

Anuket            A Nílusi zuhatagok vidékének védőistennője.

Apisz              Memphisz szent bikája, a termékenység istene.

Apuaut            Halotti és hadistenség.

Aton                Mint sugárzó napkorongot Napistenként imádták.

Atum              Napisten, Re-Atumként a leáldozó napot jelentette.

Básztet           Az örömök istene.

Bész               A vajúdó asszonyok és a várandós anyák védőistene.

Duamutef       Hórusz négy fiának az egyike.

Epet                Szülést segítő víziló-istennő.

Geb                Földisten, Nut égistennő férje.

Hapi                A Nílus-isten neve.

Hathor            A szerelem, a vidámság, a bőség és az ég istennője. (tehén szarvval,vagy tehén fejjel )

Heket             A szülés istennője.

Henti-Imentu  Anubisz istennel eggyé olvadt halotti istenség.

Heper             Napistenség Helinpokszban.

Hnum             A termékenység és az alkotás istene. Korongon formálta az embereket, s az isteneket.

Horpokratész Ozirisz és Izisz fiának, a gyermek Hórusznak a neve.

Hórusz            Ozirisz halála után ő lett az élők istene, s mindenkori fáraó. (sólyom fej)

Ihi                   A zene istene, a szerelem és az ég istennőjének Hathornak a fia.

Imhotep          Dzsoszer király tanácsadója, majd a gyógyítás istene.

Ízisz                Ozirisz nővére és egyben a felesége, minden előlény szülőanyja.

Kebehszenuf  A Hórusz-Gyermekek egyike.

Maat               Az igazság, a jog, a rend istennője.

Mandulisz       Napisten.

Min                 Termékenységisten, Koptosz sivatagi terület védőistene.

Mnevisz          Hélioposz szent bikája.

Montu             Théba helyi főistensége, valahol a háború istene is.

Mut                 Keselyűistennő, Amon isten felesége

Nechbet         Elkab város keselyű alakú istene.

Nefertem        Ptah isten és Szahmet istennő fia, az ifjúság istene.

Néith               A háború és a fegyverek istennője.

Nephtüsz        Izisz, Ozirisz és Szeth nővére, a halottak istene.

Nut                 Égistennő, Geb földisten felesége.

Ozirisz            Termékenységisten, majd a halottak legfelsőbb istene.

Pahet              Oroszlánfejű viharistennő.

Ptah                Memphisz fő istensége, a kézművesek és a művészek pártfogója.

Re                  Napistenség a Középbirodalom idején a thébai Amonnal összekapcsolódva Amon-Re.

Resef             Hadisten, eredetileg a mennydörgés kánaáni-föníciai istensége volt.

Su                   A levegő istene.

Szahmet         A háború istennője.

Szelket           Skorpió Istennő, a zsigerek oltalmazója.

Szerapisz       A világ ura, gyógyítóisten.

Szesat            Az írás istennője.

Széth              Ozirisz testvére, Felső-Egyiptom pusztító istene.

Szobek           Krokodilnak ábrázolt Nílus-isten.

Szokárisz       Memphisz környékén a halottak istene.

Szóthisz          A Sirius csillag istennője, a Nílus áradásának megindítója.

Tefnut             Su levegőisten nővére és egyben felesége.

Thot                Holdisten és a tudományok istene, a kézművesek és a művészek patrónusa.

Toerisz           A vajúdó asszonyok, és a gyermekágyas anyák oltalmazója.

Ureusz            A kobrakígyó nevéből származtatott védőistenség.

Uto                 Kígyóistennő, Alsó-Egyiptom védőistensége.



TEREMTÉSTÖRTÉNET:

Írta: Nováki Ákos Tamás (Platschu)

Volt egy olyan időszak, amikor a világ még nem létezett, ez a tanítás az alapszíne az egyiptomi teremtésmítoszok tarka színskálájnak. Ez adja a számtalan - gyakran egymásnak ellentmondó - változat egységes gondolati hátterét. A teremtő tevékenység megkezdése előtt csak a víz volt jelen, az ősóceán, egyiptomi néven Nun. Ebben lappangott mint potenciális teremtőerő az ősistenség, akinek lénye minden leendőt magába foglalt. Az egyik mítoszkörben (Halottak Könyve 17. fejezet) Atum a kezdet, aki a teremtés előtt egyedül volt az Ősvízben. Miután az isten testet öltött, onániával hozta létre Sut és Tefnutot, a levegőistent és annak női párját. Atumnál a kéz helyettesíti a másik nemet - a kéz szó nőnemű -, a második nemzedékben már megtörténik a differenciálódás. Ez a természetmitológiai magyarázat egyike az egyiptomi vallás legrégebbi elemeinek, a piramisszövegekben tűnik fel először. Ugyanitt található egy magyarázat, melyben a két isten nevével képeznek szójátékot. Atum eszerint kiköhögte (ises) Sut és kiköpte (tefen) Tefnutot. Lehetséges, hogy a későbbi egységesítő törekvések során a két verziót összekapcsolták, s úgy értelmezték, hogy a sperma bekerült a szájba és innen jött világra a testvérpár.
Tefnut szülte a földet (Geb isten) és az eget (Nut istennő). Az ő gyermekeik az Ozírisz-mítosz szereplői. Így jött létre elgjelentősebb, legtöbbet emlegetett istencsoport, a nagy héliupoliszi isteni kilencség (Atum, Su, Tefnut, Geb, Nut, Ozírisz, Ízisz, Széth, Nephthüsz), mely a világ keletkezésének folyamatát is szemléltette. A maga nemében racionális, antropomorf elképzelés ez a világ születéséről, mely az alaktalan őskezdettől vezet át a tényleges istentörténelem megkezdéséig. Egy másik világteremtési tanítás rokonságban van az előbbivel, de inkább a teremtési folyamat legelső aktusára helyezi a súlyt, az istenség előbukkanására a vízből. A Nílus felszínén úszkáló, a napsütés hatására kelyhüket kitáró lótuszvirágok látványa vezetett arra a gondolatra, hogy az Ősvízből kemelkedő lótusz (Nofertum) volt az első isteni élőlény, melynek szirmai a teremtő istent, a napgyermeket rejtették. Ez a mítosz tulajdonképpen nincs ellentétben a héliupoliszi tannal, hiszen Atum is lehet a napisten egyik alakja. A lótusz kozmonógiája is régi eredtű - a piramisszövegekben is található rá utalás -, de csak a későbbi időkben lesz gyakori eleme a vallásos szövegeknek. A túlvilághitre gyakorolt hatásának érdekes emléke a Tutanhamon-sír egyik különös lelete: lótuszvirág felett egy gyermek feje helyezkedik el, felismerhetően rajta a király arcvonásai. A túlvilági újjászületés frappáns megfogalmazása ez a fragvány. Az elhunyt gyermekként kezdi meg az új életet, s nem is akármilyen gyermekként: Tutahamon életre kelése a teremtés megismétlése, a király új napistenként tűnik elő az ősvirágból.
Az őstojásmítosz, mely Amonhoz kapcsolható, más gyökerekből ered. Nemcsak Amonban látták a mitikus első madarat, Thot madár formája is erre emlékeztetett egyeseket. Az Óbirodalom anya nélküli istennek nevezik s említik a tojás két felét, melyből keletkezett. A Kr. e. 4. században pedig Thot szent városának, Hermupolisznak nevezetes relikviája az őstojás héja! A híres építész, Szenenmut egyik szoborfeliratán a Nagy Gágogó tojása őrének mondja magát, amiből kitűnik, hogy nemcsak a késői korban hitték azt, hogy a világ hordozójának maradványai fennmaradtak a földön. A tojásmítosz népszerűségének bizonyítéka, hogy mind több isten születését magyarázták tojásból való kikeléssel. Így a római korból fennmaradt, de bizonyosan régebbi mítosz szerint Knéph ősisten szájából jött ki egy tojás, melyből Ptah született. Diodórosz pedig Ozíriszt is tojásból eredeztette. Beillesztették ezt a motívumot a szoláris kozmonógiába is és a lótuszhoz hasonlóan bekerüt a túlvilághitbe is. A két képzetkör összef

komment

süti beállítások módosítása